Thursday 9 January 2014

Kembara Makan Sedap di Perlis - 26.08.13

Aku pergi Kangar, Perlis atas urusan kerja selama 5 hari. Sanggup ni bawak kereta dari KL sampai Kangar. Padahal boleh je naik flight. Gila jauh sanggup drive sebab nak explore food kat sana. Aku sanggup minta cuti sehari sebab nak pergi awal sikit.

(1)  Mona Ikan Bakar, Kuala Perlis

Selama 5 hari 4 malam kat Perlis, aku sempat makan kat kedai ni 2 kali. Lokasi kedai ni di medan selera berhadapan dengan Hotel Putra Brasmana.  Medan selera ni bersebelahan jeti Kuala Perlis-Langkawi. Aku pergi dinner pukul 6.00 petang macam tu. Tak berani nak pergi malam betul, takut sesat time nak balik semula ke hotel di Kangar. Dari Kangar ke Kuala Perlis dalam 15 minit. Aku ada cuba makan kat kedai lain dalam medan selera tu walaupun ada orang recommend, tapi yang paling sedap pada pandangan aku memang Mona Ikan Bakar. Disebabkan aku makan sorang tak boleh la nak tamak. Aku order ketam masak rempah, sotong goreng tepung dan kerang bakar.
 

Sotong goreng tepung, ketam masak rempah, kerang bakar

 
Aku pilih ketam betina 2 ekor. Cara nak kenal ketam betina ialah pastikan kat belakang dia ada telur. Pilih ketam betina sebab banyak isi. Selalu kalau kat KL, ketam mesti suruh masak sambal je. First time jumpa kat Kuala Perlis boleh buat ketam masak rempah. Aku terus order la. Ketam masak rempah ni sama macam ketam masak kari pekat.

Aku ambil sotong saiz sederhana 3 ekor. Sotong goreng tepung paling sedap aku pernah makan kat Restoran Wak Lan/Bayu Malam, Bagan Lalang dengan kat kedai ni la. Memang cukup sifat rasa sotong goreng tepung tu. Aku paling tak suka ada sesetengah kedai yang sotong goreng tepung dah jadi cekodok sotong. Tepung semata-mata, sampai cari sotong pun tak jumpa. Kedai ni punya memang terbaik.

Kerang bakar aku ambik 500g. Kerang dia besar-besar. Aku nak sangat cuba ikan bakar, tapi mana mampu nak makan sorang. Stress je tengok pelanggan lain dok order ikan bakar kat kedai ni. Kedai makan di Kuala Perlis ni, mereka akan bagi siap-siap sambal belacan, air asam dan sos pencicah berserta ulam seperti timun, kacang panjang dan rebung kepada pelanggan. Untuk semua yang aku order tu kena RM40.
 
(2)  Kedai No. 9, Medan Selera Padang Besar

Aku pergi Langkawi naik feri pukul 9.30 pagi. Naik feri balik semula ke Kuala Perlis pukul 3.00 petang. Menggila la kat Langkawi nak shopping dalam masa 4 jam. Lepas tu beli barang macam nak patah tangan. Lalu kat kastam ketar lutut takut kena tax. Selamat tak kena. Dalam feri nak balik, perut dah lapar, tak sempat nak makan kat Langkawi. Aku terus dapat idea nak makan kat Padang Besar. Tapi terfikir jugak, takut sampai sana, kedai dah tutup. Aku sampai Padang Besar pukul 5.30 petang, 40 minit perjalanan dari Kuala Perlis. Kedai masih buka, tapi pelanggan aku sorang je. Aku rasa kedai tutup pukul 7.00 malam kot.

 
 Ramai orang masa hari raya ketiga 2013

Aku terus tuju kedai ni sebab dah selalu makan kat sini kalau balik kampung. Kitaorang kalau balik kampung mesti akan datang shopping kat Padang Besar. Antara makanan yang sedap aku pernah cuba kat kedai ni ialah pulut mangga dengan santan, pulut ayam, laksa siam, sup perut babat dan somtam (kerabu betik). Harga antara RM4 ke RM7 untuk satu hidangan.

 
    Pulut mangga


   Kerabu mangga


 
Sup perut panjang (tembusu)


Hari ni, aku makan sup perut panjang dengan kerabu mangga. Sebab dah lapar sangat, tak boleh nak order macam-macam, nanti lambat sampai. Aku seperti biasa mesti tambah nasi 2 kali. Pedas terangkat. Memang orang siam sendiri yang masak dan rasa memang authentic. Mangga yang digunakan sangat crunchy. Portion makanan pun sesuai untuk makan 2 orang walaupun aku pentamak makan sorang je. Kedai makan ni bersih dan kemas. Aku kena bayar RM15.

(3)  Kak Su Laksa, Kuala Perlis

 

Lokasi kedai di Pekan Kuala Perlis. Laksa buatan sendiri, boleh beli urat laksa kalau korang nak balik buat kuah. Laksa sedap dan sangat popular di Kuala Perlis. Kuah laksa smooth dan pekat. Selain itu, ada juga dijual pulut panggang kat kedai ni. Aku bukan la suka sangat pulut panggang ni, tapi pulut panggang kedai ni memang sedap macam yang mak aku selalu buat. Aku rasa orang utara memang suka makan pulut panggang la. Harga sepinggan laksa kalau tak silap aku RM4. Pulut panggang aku tak ingat harga, rasanya antara 40 sen atau 50 sen sebiji.
 
 
 Laksa beras

Sebenarnya banyak lagi kedai makan yang sedap kat Perlis. Aku tak sempat nak pergi. Perangai aku pun satu hal juga. Kalau kedai tu dah kena dengan selera aku, dok ulang pergi kedai tu dan asyik order menu yang sama je. Aku malas nak ambil risiko order makanan lain, takut tak sedap. Nanti menyesal sebab tak tau bila nak datang lagi.

                                     
- lynn's food adventures -










No comments:

Post a Comment